Friday, 4 March 2011

Perspektif Islam Tentang Bayi Tabung Uji.

Salam,,,pg buta nie suram nk share skit dgn korang smua tntg tajuk kt ats nie...tjuk pe kwan2? ape dye? kurang PENDENGARAN r....haaaa,,,pndi....skrg ni let's our discuss,,,perspektif islam tentang bayi tabung uji... bg korang r kan,ble ckp psl bayi tabung uji,ape yg korang bayangkan? mesti mcm2 yg korang fikirkan... btol x? 

Persoalan p'tama yg bermain di fikiran KORANG.... 

1.APA BAYI TABUNG UJI TU ERK? 
Bayi tabung uji ni persenyawaan anak bukan dengan cara yang normal,senang kata "JIMAK"(maaf erk,sekadar ilmu semata2) @ lebih senang utk korang faham proses utk dapatkan anak dengan cara TABUNG UJI yang mana di ambil NUTFAH(mani L) + BAIDAH(ovum P) disenyawakan diluar rahim si ISTRI...So,jd la bayi tabung uji....

2.BOLEH KE WAT CARA (BAYI TABUNG UJI) NIE? APA HUKUM BUAT BAYI TABUNG UJI NIE?
Dalam hal ni,dibolehkan syarak tp kena ikut garis panduan yg dah ditetapkan ULAMA DUNIA...masa dulu, masalah bayi tabung uji ni mana ada lagi, muncul masalah nie lepas REVOLUSI PERUBATAN MODEN.

So, ulama memBOLEHkan utk wat cara nie bagi sesiapa yg ada masalah tuk dptkn anak dgn cara normal atau pasangan suami istri yg MANDUL SHJ K...(pesan : yg xmandul tu jgn gatei2 nak try erk)

Hukum bg laksanakan BAYI TABUNG UJI nie,ada 7, yg mana 5 drpd-nya HARAM SYAR'IE dan 2 LAGI  DIBOLEHKAN  : 
   HARAM SYAR'IE : 
   1-Ambil nutfah(mani SUAMI) + baidah(ovum P LAIN YG BUKAN ISTRINYA)
      pastu ditanam dlm rahim istri-nya.

   2-Ambil nutfah(mani L LAIN YG BUKAN SUAMI DIA) + baidah(ovum ISTRI) 
      pastu ditanam dlm rahim istri-nya.

   3-Persenyawaan Di Luar, yg mana ambil nutfah(mani SUAMI) + baidah
      (ovum ISTRI), kemudian ditanam pada PEREMPUAN LAIN, kes ni 
      dinamakan IBU TUMPANG.

   4-Persenyawaan Di Luar, yang mana ambil nutfah(mani L LAIN) + 
      baidah(ovum P LAIN), kemudian ditanam pada rahim ISTRI-NYA.

   5-Persenyawaan Di Luar, Si Suami kahwin 2, istri PERTAMA xboleh hamil n 
      istri KEDUA boleh hamil. Jadi Si Suami ambil nutfah dia + baidah istri  
      PERTAMA, pastu ditanam kat rahim istri KEDUA. 

Korang kena baca bebaik noh, slap baca maka silap r kefahaman korang, klau xfaham blh tanya suram( comment ).

    DIBOLEHKAN BAYI TABUNG UJI :
    1-Bagi yang mandul je boleh wat cara nie, caranya amik air mani Si Suami + 
       ovum Si Istri, disenyawakan di luar dulu, pastu baru tanam semula ke    
       dalam badan @ rahim istri dia. 
       
    2-Amik terus air mani Si Suami, pastu terus tuhkan(tanam @ injection) ke 
       rahim Si Istri-Nya.

So, demikian la 7 hukum pelaksanaan BAYI TABUNG UJI NIE noh... Ni la serba sdikit ilmu yang dapat suram share dgn korang semua. Pape pun bagi korang yg musykil blh tanya suram, insyaallah bi iznillah suram akan try terang kt korang bg faham n suram nak nasihatkan dlm hal agama klau xtau jgn segan nak tny k coz bnyk faedah tanya bab2 agama n hukum nie... k,cancincau... wassalam semua...



2 comments:

| gad1s s0ypans | said...

nak ank sendri.......
naknak ank tabung uji......
:)

man anna said...

ye...abg fham dgn kehendak n kemahuan miss tunangan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...