Wednesday, 9 March 2011

Barcelona So Brilliant And Yet So Close To Elimination Due To Wastefulness

Such a controlling performance should have resulted in a more comfortable victory,'s Robin Bairner argues...

Barcelona may have dominated Tuesday night’s Champions League encounter against Arsenal, outplaying the Premier League side by an absurd factor, but they equally came within a whisker of elimination.

With less than five minutes remaining, the Gunners, who had been reduced to 10 men when Robin van Persie was shown a second yellow card and had failed to muster a shot on goal all evening, had their chance. Adriano was caught in possession and suddenly there was a clear path to goal. At this stage, the game was tipped in the favour of Barca, who had forged a 3-1 advantage, Sergio Busquets’ own goal giving the English outfit their goal, but such was the delicate positioning of the tie, a goal for the visitors would have propelled them into the quarter-finals. 

Suddenly, Nicklas Bendtner was bearing down on Victor Valdes’ goal, and an unlikely success was in sight for Arsene Wenger’s men. Had it not been for the Dane’s heavy touch, we might have been presently considering an Arsenal victory – quite incredible when the second leg is considered as a whole.

The home side were utterly controlling, threatening to touch 70 per cent of the possession even before taking the numerical advantage, and they also created a plethora of good openings, yet they scraped through to the last eight by a surprisingly narrow margin.

Some of the incisive attacking football Barca played was wonderful, but though it may sound churlish to criticise such a powerful display of passing, the Catalans were woefully inefficient when it came to converting chances.

On numerous occasions home forwards breached Arsenal’s rearguard, which couldn’t match the clever movement and incisive passing of their hosts. Indeed, the Catalans mustered a total of 19 shots on the visiting goal. While a return of three goals from so many openings is around par, Pep Guardiola should be concerned about the regular wastefulness in and around the box when promising positions were manufactured.

All too often la Blaugrana aimed to embellish their play by beating an extra player or by completing an extra pass, which looks wonderfully artistic when it comes off, but there can be little doubt that it cost them goals, and therefore security, on Tuesday evening due to its sheer inefficiency.

Lionel Messi’s opening strike was no simple affair, for example, as he touched the ball over Manuel Almunia before volleying home. 

But while this moment of genius worked to great effect, there were several other clear-cut scoring opportunities that were squandered simply because of the home side’s desire to add a touch of flair to their play.

Swashbuckling full-back Dani Alves had a glorious opening to finally kill the tie off moments before Bendtner’s fateful chance, but the Brazilian attempted to slide a pass across the goal to Messi, weighting the ball too hard and seeing the chance disappear in an instant.

The Argentine also showed a regular desire to carry the ball by an extra defender when a shooting chance presented itself, as if scoring simple goals is now too mundane a task for a player of his stature. Such situations were commonplace throughout the night, but most pertinently in the second half, when the tie was not yet won.

It’s one thing to entertain the supporters when cruising on the scoreboard, it’s another entirely to do likewise when nothing is wrapped up.

Barca were close to paying a heavy, and somewhat unjust, price for their showmanship in midweek, but their late scare against the Gunners should serve as a reminder to Guardiola and his side as to the fickle nature of two-legged European ties and the fragility of even the best sides in knockout competition. Against more defensively astute opponents, such complacency cannot be afforded.

Friday, 4 March 2011

Penantian Seorang Anakanda

Alhamdulillah, slesai sdah kewajipan suram pada Ilahi, lepas doa dbaca 
suram dduk memikirkn sesuatu, fikiran suram jauh terbayang memikirkan abah suram 
yang jauh di pandangan mata suram & keluarga suram.

Suram slalu terfikirkan keadaan abah suram, 
Macam mana keadaan abah suram disana?
 Apakah khabar abah disana? Abah sihat ke?
Anakmu serta seluruh keluarga merinduimu abah.
Bila abah nak datang jemput anakmu disini?

Abah,,,anakmu disini tak putus-putus bagi hadiah untuk abah.
Walaupun anakmu disini tak pernah jumpa abah tapi 
anakmu nak sangat jumpa abah.

Abah,,,anakmu disini mohon jutaan kemaafan kerana tiada disisi abah ketika tu.
Anakmu tau betapa kuat semangatmu abah ketika abah menempuh saat tu.
Apa yang anakmu harapkan, moga hadiah yang anakmu kirimkan
selama nie tak menghampakan abah disana.

Ya Allah,,,engkau sampaikan salam sejahtera n rindu buat abah disana.
Al-fatihah buatmu Abah...

23 tahun abah tinggalkan suram n family...

Jom kita Ziarah Makam

Salam petang semua,,,skrg suram nak bw korang p ziarah makam,yg mana makam family Nabi Junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, Para Sahabat Baginda n Makam Imam Syafie....
moh kita.... 

atas ni antara masjid tertua kat kota kaherah, n klau korang nak tau dalam masjid ni menempatkan 
beberapa makam keturunan Raja@Sultan Mesir.

ni plak makam keturunan Baginda Nabi Muhammad S.A.W
iaitu Soleh Ja'fari.

n ni makam Sultan Hanafi

Ha ni makam cucu Nabi Muhammad S.A.W
iaitu Sayyidah Nnafisah

ha ni la makamnya Sayyidah Nafisah

ni plak masjid terawal yang dibina kat Mesir
masjid ni dibina oleh Amru Bin Al-Asr
yg mana beliau adalah
10 Sahabat yg Di Janjikan Syurga

keadaan di dalam masjid Amru Bin Al-Asr

Yang last ni adalah makam pegangan mazhab kita sekarang 
iaitu makam Imam Syafie...

Setakat nie je yg suram nak share, insyaallah nnt suram bw korang
pi ziarah tempat lain plak k...

Perspektif Islam Tentang Bayi Tabung Uji.

Salam,,,pg buta nie suram nk share skit dgn korang smua tntg tajuk kt ats nie...tjuk pe kwan2? ape dye? kurang PENDENGARAN r....haaaa,,,pndi....skrg ni let's our discuss,,,perspektif islam tentang bayi tabung uji... bg korang r kan,ble ckp psl bayi tabung uji,ape yg korang bayangkan? mesti mcm2 yg korang fikirkan... btol x? 

Persoalan p'tama yg bermain di fikiran KORANG.... 

Bayi tabung uji ni persenyawaan anak bukan dengan cara yang normal,senang kata "JIMAK"(maaf erk,sekadar ilmu semata2) @ lebih senang utk korang faham proses utk dapatkan anak dengan cara TABUNG UJI yang mana di ambil NUTFAH(mani L) + BAIDAH(ovum P) disenyawakan diluar rahim si ISTRI...So,jd la bayi tabung uji....

Dalam hal ni,dibolehkan syarak tp kena ikut garis panduan yg dah ditetapkan ULAMA DUNIA...masa dulu, masalah bayi tabung uji ni mana ada lagi, muncul masalah nie lepas REVOLUSI PERUBATAN MODEN.

So, ulama memBOLEHkan utk wat cara nie bagi sesiapa yg ada masalah tuk dptkn anak dgn cara normal atau pasangan suami istri yg MANDUL SHJ K...(pesan : yg xmandul tu jgn gatei2 nak try erk)

Hukum bg laksanakan BAYI TABUNG UJI nie,ada 7, yg mana 5 drpd-nya HARAM SYAR'IE dan 2 LAGI  DIBOLEHKAN  : 
   1-Ambil nutfah(mani SUAMI) + baidah(ovum P LAIN YG BUKAN ISTRINYA)
      pastu ditanam dlm rahim istri-nya.

   2-Ambil nutfah(mani L LAIN YG BUKAN SUAMI DIA) + baidah(ovum ISTRI) 
      pastu ditanam dlm rahim istri-nya.

   3-Persenyawaan Di Luar, yg mana ambil nutfah(mani SUAMI) + baidah
      (ovum ISTRI), kemudian ditanam pada PEREMPUAN LAIN, kes ni 
      dinamakan IBU TUMPANG.

   4-Persenyawaan Di Luar, yang mana ambil nutfah(mani L LAIN) + 
      baidah(ovum P LAIN), kemudian ditanam pada rahim ISTRI-NYA.

   5-Persenyawaan Di Luar, Si Suami kahwin 2, istri PERTAMA xboleh hamil n 
      istri KEDUA boleh hamil. Jadi Si Suami ambil nutfah dia + baidah istri  
      PERTAMA, pastu ditanam kat rahim istri KEDUA. 

Korang kena baca bebaik noh, slap baca maka silap r kefahaman korang, klau xfaham blh tanya suram( comment ).

    1-Bagi yang mandul je boleh wat cara nie, caranya amik air mani Si Suami + 
       ovum Si Istri, disenyawakan di luar dulu, pastu baru tanam semula ke    
       dalam badan @ rahim istri dia. 
    2-Amik terus air mani Si Suami, pastu terus tuhkan(tanam @ injection) ke 
       rahim Si Istri-Nya.

So, demikian la 7 hukum pelaksanaan BAYI TABUNG UJI NIE noh... Ni la serba sdikit ilmu yang dapat suram share dgn korang semua. Pape pun bagi korang yg musykil blh tanya suram, insyaallah bi iznillah suram akan try terang kt korang bg faham n suram nak nasihatkan dlm hal agama klau xtau jgn segan nak tny k coz bnyk faedah tanya bab2 agama n hukum nie... k,cancincau... wassalam semua...

Kembara MASRY....

Salam,,,jom suramsepi bw korang p MASRY(EGYPT)...

Thursday, 3 March 2011

Templete Baru B3B.....

SaLam sejahtera guys.... meh suramsepi nk share skit...ce korang tgk ad pape prubhn x? Ha,mst korang da dpt agak ern,pe dye yg plik n xkne dgn blog suramsepi... Suramsepi bru upload templates bru beb... HEEEEE.... Sje je nk gtau coz bangga beb.... K la,,,da lwat ni... nk flying to dream..... cancincau... wassalam....

Wednesday, 2 March 2011

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad S.A.W

Antara isi/kandungan penting yang dipetik dari khutbah terakhir Rasulullah SAW
(Disampaikan pada 9 Zulhijjah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah, Gunung Arafah.)
"Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani"

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. (Semua manusia berasal dari Adam dan Hawa, tidak ada (bangsa) Arab yang lebih mulia dari (bangsa) bukan Arab atau (bangsa) bukan Arab lebih mulia dari (bangsa) Arab; juga tidak ada yang (berkulit) putih lebih mulia dari yang (berkulit) hitam atau yang (berkulit) hitam lebih mulia dari (berkulit) putih) Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur an dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku.
Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba-hambaMu.“Pada hari ini, telah Aku sempurnakan bagimu Agamamu, dan telah aku cukupkan nikmatKu untukmu, dan Aku redha Islam menjadi agamamu”. (Al-Maidah-3)
Ayat Terakhir yang diwahyukan Allah SWT ke atas Baginda Rasulullah SAW tidak lama selepas Khutbah Wida'"


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...